CLM 200 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Türk Mutfak Kültürü
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CLM 200
Bahar
3
0
3
6

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Seviyesi
-
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Bu ders öğrencilerin Türk yemek kültürü hakkında bilgi sahibi olmalarını ve akademik ve profesyonel yaşamlarında bu bilgiyi uygulama fırsatı bulmalarını amaçlamaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Gıdanın iktisadi, toplumsal ve kültürel boyutlarını tanımlayabilir
  • Türk Mutfağı'nın tarihi gelişimini açıklayabilir.
  • Türk Mutfağı’nı iktisadi, toplumsal ve kültürel açılardan inceleyebilir
  • Türk Mutfağı'nın karmaşık yapısı tanımlayabilir
  • Küreselleşen gıda olgusunu tartışabilir.
  • Küreselleşen dünyada farklı gıda sistemlerinin oluşumlarını değerlendirebilir
Tanımı Türk mutfağının tarihsel, ekonomik, siyasal ve toplumsal dinamikler arasındaki karışımının bir sonucu olduğunu anlamak. Öğrencilerin mesleki platformlarda uzmanlık bilgilerini ortaya koyarken kültürel farkındalık ve profesyonel vizyonlarını artırmak, daha bilinçli ve daha donanımlı olmalarını sağlamak

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Neden Yemek Araştırması? Warren Belasco, Food. The Key Concepts, Oxford: Berg Publishers, 2008, p. 1-13.
3 Orta Asya Düzlüklerinden Anadolu'ya: Eski Türk Boylarının Yeme Alışkanlıkları ve ilk Türk Hükümdarları Mehmet Alpargu “Turkish Cuisine Inner Asia up until the 12th Century” (eds.) Özge Samancı, Arif Bilgin, inside Turkish Cuisine, Ankara, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2008 s.17-25 Altan Çetin, “Turkish Cuisine in the Karakhanid, Seljuk and Memluk Periods” (eds.) Özge Samancı, Arif Bilgin, inside Turkish Cuisine, Ankara, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2008 s.27-38 Haşim Şahin “Cuisine during the Turkish Seljuk and Principalities Eras” (eds.) Özge Samancı, Arif Bilgin, inside Turkish Cuisine, Ankara, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2008 s. 39-55
4 Osmanlı İmparatorluğu'nda Yemek ve Ticareti-Klasik Dönem, 1300-1600 I http://www.muslimheritage.com/article/ottoman-palace-cuisine-classical-period http://www.turkish-cuisine.org/historical-development-1/ottoman-period-176/ottoman-kitchen-organization-179.html Arif Bilgin “Ottoman Palace Cuisine of the Classical Period” (eds.) Özge Samancı, Arif Bilgin, inside Turkish Cuisine, Ankara, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2008 s. 71-91
5 Osmanlı İmparatorluğu'nda Yemek ve Ticareti-Altın Çağ (15-18. yy.) II Rhoads Murphey, “Provisioning Istanbul: The state and subsistence in the Early Middle East”, Food and Foodways, 1988, vol. 2, p. 217-263.
6 Osmanlı Son Döneminde Yemeğin Modernizasyonu (19. yy.) Özge Samancı, “Pilaf and bouchées: the modernization of official banquets at the Ottoman palace in the 19th century”, Royal Taste, Food, Power and Status at the European Courts after 1789, Asghate 2011, p. 111-143.
7 Cumhuriyet Döneminde Yeme Alışkanlıkları Zafer Yenal, “‘Cooking’ the nation: Women, Experiences of Modernity, and the Girls’ Institutes in Turkey”, in Ways to Modernity in Greece and Turkey. Encounters with Europe, 1850-1950, (eds) Anna Frangoudaki, Çağşar Keyder, London: I.B. Tauris, 2007, p. 191-213. Marie Hélène-Sauner "The way to the heart is through the stomach" Culinary Practices in Contemporay Turkey (eds.) Özge Samancı, Arif Bilgin, inside Turkish Cuisine, Ankara, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2008 p. 261-279
8 Ara Sınav
9 Dünyada ve Türkiye’de Zirai Endüstriyelleşme: Yeşil Devrim Documentary: Seeds of Freedom J. Dixon, H.-J. Braun, J. Crouch, “Overview: Transitioning wheat research to serve the future needs of the Developing World”, in Wheats Facts and Futures 2009, (eds) Dixon, et. Al., Mexico: CIMMYT, 2009, 1-25.
10 Değişimin Sembolleri: Çay Aylin Öney Tan, “Turkish Tea for Liberty: Çay Challenge Changing the Landscape of a Region and Drinks-cape of a Nation as a Political Choice” from the proceedings of Dublin Gastronomy Symposium 2018
11 Türkiye'de yiyeceklerin küreselleşme süreci Yenal Z. (1999) Food TNCs, Intellectual Property Investments and Post-Fordist Food Consumption: The Case of Unilever and Nestlé in Turkey”, International Journal of the Sociology of Agriculture and Food, vol. 8, pp.21-34.
12 Türkiye'de küreselleşme ve Yemek Kültürü Defne Karaosmanoğlu, “Surviving the Global Market”, Food, Culture & Society, Vol. 10 , Iss. 3, 2007, 425-448.
13 Organik Ekolojik Gıdalar Dilek Himam, “A New Lifestyle of Metropolitan Individual: Organic Life”, Agrindustrial Design. Olive oil, Wine and Design. 1st product and service Design symposium and exhibition on agricultural industries, proceedings, Izmir University of Economics, 2006, p. 265-274.
14 Dersin gözden geçirilmesi
15 Proje sunumu
16 Final Sınavı

 

Dersin Kitabı

Turkish Cuisine Özge Samancı, Arif Bilgin (eds.), Ankara, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2008, ISBN 978-9751733771

Diğer Kaynaklar

A Taste of Thyme: Culinary Cultures of the Middle East, Sami Zubaida and Richard Tapper (eds.) 1994, ISBN 1860646034

Wheats Facts and Futures 2009, (eds) Dixon, et. Al., Mexico: CIMMYT, 2009, ISBN 978-970-648-170-2

Royal Taste, Food, Power and Status at the European Courts after 1789, Asghate 2011, ISBN 9780754694786

Encounters with Europe, 1850-1950, (eds) Anna Frangoudaki, Çağşar 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
25
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
25
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
30
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
20
Final / Sözlü Sınav
1
20
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Mutfak Sanatları ve Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek X
2 Mutfak Sanatları alanında gerek duyulan sanatsal bilgi ve becerileri profesyonel bir şekilde uygulayabilmek
3 Yiyecek üretimi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirebilmek
4 Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirebilmek ve karar verebilmek X
5 Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilmek ve buna ilişkin değerlendirmeler yapabilmek X
6 Görsel düşünme becerilerine sahip olmak ve görsel kavramları etkili bir şekilde aktarabilmek
7 Mutfak Sanatları ve Yönetimi alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek X
8 Mutfak Sanatları ve Yönetimine ilişkin projeleri başlatabilmek ve bunlara liderlik edebilmek X
9 Mutfak Sanatları ve Yönetimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yönlendirebilmek X
10 Mutfak Sanatları ve Yönetimi ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarabilmek X
11 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek X
12 Mutfak Sanatları ve Yönetimine temel oluşturan gastronomi, tasarım ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanabilmek ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak X
13 Bir yabancı dili kullanarak Mutfak Sanatları ve Yönetimi ile ilgili bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek X
14 İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmek
15 Mutfak Sanatları ve Yönetimine ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanabilmek
16 Mutfak Sanatları ve Yönetimine ilişkin etik değerlere sahip olmak

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest